wtorek, 21 września 2010

Jak unikać kłótni - porozumienie bez przemocy

Jak unikać kłótni - porozumienie bez przemocy

Porozumienie bez przemocy jest rewelacyjną metodą służącą do precyzyjnego komunikowania się, szczególnie w czasie konfliktów. Z moich doświadczeń wynika, że metoda działa rewelacyjnie. Wprost "rozpuszcza" gniew.

Na wikibooks znajduje się pełny podręcznik do nauki tej metody: http://pl.wikibooks.org/wiki/Porozumie%C4%87_si%C4%99_bez_przemocy

Ja tylko zarysuj praktyczne ramy tej metody.
Gdy z kimś rozmawiasz i zaczynasz czuć gniew najważniejsze żebyś zdał sobie sprawę, że Ty sam jesteś za siebie odpowiedzialny. Ty sam wywołujesz w sobie gniew w reakcji na zachowanie lub słowa drugiej osoby. Pamiętaj, że Ty sam jesteś odpowiedzialny za uczucia, które się w Tobie pojawiają.

Model PBP
1. Co spostrzegam?
2. Co w danej chwili czuję?
3. Czego potrzebuję?
4. O co proszę?

Przykład z wikibooks:
-Zachowałeś się jak rasista!

 w przetłumaczeniu na język pbp==>

-Kiedy weszłaś do pokoju, a następnie zaczęłaś rozmawiać ze wszystkimi oprócz mnie, w dodatku rzucając uwagę na temat białych, dosłownie zemdliło mnie ze strachu, gdyż uruchomiły się we mnie najróżniejsze potrzeby sprowadzające się do tego, iż pragnę być traktowany na równi z innymi.

Ad.1. spostrzegam: Kiedy weszłaś do pokoju, a następnie zaczęłaś rozmawiać ze wszystkimi oprócz mnie, w dodatku rzucając uwagę na temat białych,
Ad.2. czuję:  dosłownie zemdliło mnie ze strachu
Ad.3 i 4. potrzebuję i proszę:  gdyż uruchomiły się we mnie najróżniejsze potrzeby sprowadzające się do tego, iż pragnę być traktowany na równi z innymi

Mówiąc w taki sposób całkowicie bierzesz na siebie odpowiedzialność za swoje uczucia. Precyzyjnie, BEZ OCENIANIA drugiej osoby tłumacząc jej, czego potrzebujesz masz pewność, że ta osoba to zrozumie. Konflikt automatycznie zostaje złagodzony.

Pomyśl teraz o dwóch sytuacjach ze swojego życia, gdy narastał w Tobie gniew czego rezultatem była kłótnia. Jak mógłbyś swoje słowa przetłumaczyć na język pbp?
Gdy to zrobisz „na sucho” zacznij stosować w codziennym życiu. Gdy poczujesz złość na drugą osobę weź głęboki oddech i powiedz jej o tej sytuacji w języku pbp. Będziesz zachwycony rezultatami.
Pozdrawiam,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz